Hoe collageen je weer jong kan laten voelen

Collageen – je ziet het geadverteerd, maar weet je wat het is en waarom het belangrijk is voor je algehele gezondheid? Laten we het uit elkaar halen en kijken wat de wetenschap zegt.

Wat is collageen?

Collageen is een eiwit – het meest voorkomende in ons lichaam – dat een derde van onze proteïnesamenstelling uitmaakt. Het zit in onze huid, zoals de meesten weten, maar ook in onze gewrichten. Dit omvat ons kraakbeen, ligamenten, en pezen, dus onze beweging en beweging zijn sterk afhankelijk van overvloedig collageen.

Het verlies van collageen begint eigenlijk al als we nog jong zijn, tussen de 18 en 29 jaar. Tegen de tijd dat we 80 zijn, is de productie van collageen met 75% vertraagd in vergelijking met jonge mensen. Tekenen van veroudering zijn verlies van elasticiteit van de huid, stijve gewrichten en spierverlies. Andere tekenen van een collageenverlies zijn overmatige huidrimpels, bloeddrukproblemen, pijnlijke spieren, cellulitis, gebitsproblemen, dunner wordend haar en broze nagels.

Voordelen van collageen

Gezondheid van de gewrichten – Collageen versterkt en ondersteunt uw ligamenten en pezen. In een onderzoek meldden volwassenen die 70 dagen lang dagelijks 2 gram collageen innamen een aanzienlijke vermindering van gewrichtspijn en waren ze beter in staat om fysieke activiteiten te ondernemen dan degenen die het niet innamen. Tip: collageen tabletten

Gezond haar, huid en nagels – Supplementen verminderen de afbraak van collageen door een betere huidelasticiteit en hydratatie te ondersteunen die verloren gaat door veroudering en blootstelling aan de zon. In één onderzoek ondervonden vrouwen die gedurende 8 weken een supplement met 2,5-5 gram collageen innamen minder uitdroging van de huid en een aanzienlijke toename van de huidelasticiteit in vergelijking met degenen die het supplement niet innamen.

Gezondheid van de spijsvertering – Collageen beschermt de bekleding van het spijsverteringskanaal, waardoor de opname van voedingsstoffen en de spijsvertering verbeteren. Het kan u een voller gevoel geven en uw gewichtsbeheersing verbeteren.

Gezondheid van de botten en preventie van osteoporose – Hoewel calcium altijd is aangeprezen als de beste ondersteuning van gezonde botten, blijkt dat het combineren van calcium met collageen de kracht van beide vergroot. Studies hebben aangetoond dat vrouwen die een calcium- en collageensupplement innamen aanzienlijk lagere bloedwaarden hadden van eiwitten die botafbraak bevorderen dan vrouwen die alleen calcium innamen.

Gezondheid van het hart – Net zoals collageen elasticiteit geeft aan gewrichten en huid, doet het dat ook voor je slagaders.  In een onderzoek namen 31 gezonde volwassenen dagelijks 16 gram collageen gedurende 6 maanden. Aan het eind van de studie was de stijfheid van de slagaders aanzienlijk verminderd ten opzichte van de periode voordat ze met het supplement begonnen.

En zelfs voor mensen zonder grote hartproblemen is aangetoond dat collageen het niveau van HDL, of “goede” cholesterol, met gemiddeld 6% verhoogt. Dit kan helpen om hartaandoeningen in de toekomst te voorkomen.

Hoe kun je meer collageen in je dieet krijgen?

Interessant genoeg is collageen aanwezig in dezelfde delen van het lichaam van een dier als in ons eigen lichaam, maar als Amerikanen eten we zelden of nooit die delen van het vlees. Een manier waarop je collageen in je dieet kunt opnemen is door gezonde soepen te maken met bottenbouillon als basis. Maar buiten dat, is het moeilijk om ons collageen op natuurlijke wijze te verhogen. Daarom is een supplement zinvol. Collageen supplementen zijn meestal te vinden in poedervorm en worden gelabeld als collageen hydrolysaat of collageen peptiden. Tip: collageen tegen haaruitval

Het is het beste gehydrolyseerde collageen eiwit dat ik tot nu toe heb gezien en geprobeerd en het heeft slechts 3 ingrediënten, namelijk: gehydrolyseerd rundercollageen, natuurlijke aroma’s en luo han guo extract. De eiwitbron is afkomstig van hormoon-vrije, antibiotica-vrije, non-GMO koeien in Zweden.  En, het is ook ideaal voor zuivel-gevoelige mensen en diegenen die een collageen bron van eiwit wensen.

Gehydrolyseerd Collageen Eiwit is een voedzaam zuivelvrij eiwitpoeder gemaakt van een zeer geconcentreerd isolaat uit beenderbouillon. Met behulp van hydrolyse en ultrafiltratie wordt het eiwit opgesplitst in vele kleine fragmenten, waardoor het beter in uw lichaam wordt opgenomen en de noodzakelijke aminozuren en eiwitten levert.

Dit product levert in feite 21 gram eiwit per portie, samen met collageenpeptiden van het type I, II en III. Type I collageen komt veel voor in huid, botten, pezen, ligamenten, vasculaire ligatuur en organen. Type II wordt vooral aangetroffen in kraakbeen. Type III komt het meest voor in weefsels met elastische eigenschappen en in het vezelige eiwit in botten, kraakbeen, pezen en andere bindweefsels.

Ik raad collageen supplementen aan als weer een andere manier waarop we voor ons lichaam kunnen zorgen en het zo lang mogelijk zo jong mogelijk kunnen houden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *